داربست هاي مدولار و قالب فلزي بتن

داربست هاي مدولار و قالب فلزي بتن

سقف يوبوت و نكات اجرايي آن

سقف يوبوت و نكات اجرايي آن

سقف يوبوت

تحقيقات و بررسي هايي كه روي سقف هاي گوناگون از جمله دالهاي  بتني توسط مهندسين ايتاليايي صورت گرفت سبب گرديد كه در اواخر قرن بيستم ميلادي براي بهبود  مقاومت در برابر زلزله و هممچنين بهينه كردن اين نوع از سقف ها  و براي كاهش مصرف بتن و آرماتور, سيستمي به نام دال مجوف  سقف يوبوت را اختراع و توليد كنند و به دنيا عرضه نمايند.



اين نوع از سقف يوبوت كه در كشوهاري اروپايي مورد تاييد و استفاده قرار گرفت در سال 1387 نيز وارد كشورمان گرديد و مورد تاييد بخش مسكن و شهر سازي قرار گرفت.

روش هاي اجرايي سقف يوبوت

سقف يوبوت از طريق 7 مرحله اجرايي مي شود كه در ادامه به بيان آن ها خواهيم پرداخت.

اولين مرحله ابتدا قالب تخت زيرين دال را مي بندند. در مرحله دوم اقدام به بستن شبكه آرماتورپاين دال مي نمايند. در مرحله سوم براساس نقشه هاي اجرايي شروع به چيدمان قالبها مي كنند. بستن شبكه آرماتور دال در مرحله چهارم اجرايي شده و سپس در مرحله پنجم شروع به بتن ريزي لايه اول نموده و تكميل بتن ريزي را به مرحله ششم مي سپارند و در آخرين و هفتمين مرحله قالبهاي كف را باز مي نمايند.





نكاتي كه در مراحل اجرايي سقف يوبوت بايد به آنها توجه نمود به قرار زير مي باشد:

v    چيدمان قالبهاي سقف يوبوت بايد طبق اصول نقشه هاي اجرايي صورت گيرد اگر تفاوتي در بين فاصله با نقشه اجرايي رخ داد حتما بايد زير نظر مهندسين پروژه صورت گرفته و در اندازه گيري هاي سقف اندازه گيري و مورد تاييد نهايي قرار گيرد.

v    فاصله بين بست هايي  كه در كناره ي بندهاي كناره يوبوت هستند بايد طبق اصول اجرايي تنظيم گرديده و بوسيله يك چسب پلاستيكي محل مورد نظر محكم گردد.



v    مي بايست يك ميلگرد در بين دو قالب از  سقف يوبوت بايد قرار گيرد و اين بستگي به نحوه چيدمان آرماتور شبكه هاي پايين و بالا دارد .

v    استفاده از اسپيسرهايي كه داراي فاصله اي در حدود 2.5 تا 3 سانت در بين وسط مقطع ميلگرد پاييني تا كف دال مي باشند , در مكانهايي كه ميزان و خطر خط خوردگي زيادي وجود ندارد, مناسب مي باشد.

v    از آوردن بار زياد و همچنين متمركز به دليل ميزان تحمل قالبهاي  سقف يوبوت كه داراي ظرفيتي در حدود 80 كيلو گرم مي باشند جدا خوداري و پرهيز نمايي.

v    استفاده از آرماتور سنجاقي در گوشه هر يوبوت طبق اصول نقشه هاي اجرايي ضروري است و دليل ان يكپارچگي ايجاد شده در بين شبكه هاي بالا و پايين, ثابت و بدون تحرك نگه داشتن يوبوت در بين اين دوشبكه مي باشد.

v    به اين نكته در زمان بتن ريزي دقت نموده و بتن ريزي به طور يكجا انجام نگيرد ابتدا يك لايه نازك  در حدود 10 سانتي متر ريخته شده و ويبر ه زده  شده  و سپس اقدام به ريختن مابقي بتن نمايد.

v    ميلگردهاي اضافه‌ وسط دهانه، روي ستون‌ها و ديوارهاي برشي، بازشوهاي بزرگ، آرماتورهاي ۴۵ درجه اطراف بازشوها و  … از جمله ميلگردهاي اضافي است كه در نقشه هاي اجرايي پس از تكميل آرماتورهاي شبكه اصلي به كار گرفته مي شود.

v    امكان  جهش و خيز منفي درمقياس مناسب و البته مجاز در زمان قالب بندي دال وجود دارد.

v    طبق آيين نامه و همچنين ميزان درجه  حرارت هوا دست به باز كردن قالبهاي سقف يوبوت نماييد.

v    دو نكته مهم كه در زماني كه تكنولوژي پيش تنيدگي با دال مجوف دو پوش(يوبوث) تركيب مي شود بايد به انها توجه نمود به قرار زير مي باشد :

·        ميزان مقاومت استوانه اي بتن مي بايست حداقل در حدود 300 كيلوگرم باشد.

·        از باز نمودن قالبهاي زيرين در قبل از انجام هر گونه عمليات كشش كابل ها خودداري و پرهيز نماييد.

كلمات كليدي : سقف, سقف يوبوت, ميلگرد, سقف بتني, يوبوت, قالب, قالب يوبوت

 

مقالات:

 

انواع قالب فلزي بتن

داربست هاي مدولار 

 

ادامهـ مطلبـ
| ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۸:۵۳:۴۵ | سينايي
،
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
داربست هاي مدولار و قالب فلزي بتن
نام عنوان 。。。

با شرح مختصر 。。。

NEW

جستجوگر

درباره ما

رمزینه بارکد


آمار

افراد آنلاين : 1
بازديد امروز : 0
بازديد ديروز : 0
بازديد كل : 614

↑ برو بالا

سرویس وبلاگدهی فارسی یا پارسی رایگان